Siste Artikler

Viktigheten av styrketrening

Mann som gjør styrketrening

VEn sunn livsstil er nå et stort samtaleemne for de fleste mennesker. Det finnes ulike fitnessprogrammer som folk følger for å holde seg sunne, og styrketrening er en viktig del av disse programmene. Dersom du ønsker å forbrenne flere kalorier effektivt og redusere kroppsfettet ditt, er styrketrening en veldig viktig faktor i generell fitness og en sunn livsstil.  

Fordeler ved styrketrening for en sunnere livsstil:

Det er flere fordeler ved styrketrening for både voksne og unge. Her har vi oppsummert hvorfor styrketrening er viktig for alle som ønsker å vite hva det tilbyr menneskekroppen.

  1. Vekttap:

Fedme er et enormt økende problem for tiden, og behovet for å gå ned i vekt har økt med det. Dessuten er unge ekstremt bevisste på måten de fremstår og har blitt fitnessfantaster. Derfor har vekttapsprogrammer økt mye med tiden og styrketrening er en del av disse programmene. Ettersom styrketrening gir sterke muskler spiller det en enorm rolle i vekttap. Det lar deg ikke bare trene lenger, men bidrar også til å forbrenne flere kalorier per dag.

  1. Bra for menneskehjertet:

Styrketrening involverer mye aktivitet, noe som er supersunt for hjertet. Menneskehjertet er i stand til å være mer aktivt og yte mer når det mottar litt mindre oksygen. Dette betyr simpelthen at når du driver med styrketrening eller er aktiv, trenger ikke hjertet ditt å gjøre en stor innsats for å pumpe hardere. Altså vil hjertemusklene styrkes i takt med musklene ved styrketrening. Dette gir et sunt hjerte og et veldig godt opprettholdt blodtrykk.

  1. Formfin:

Hvem er det vel som ikke ønsker å se bra ut nå om dagen? Alle gjør vel det, ikke sant? Styrketrening hjelper deg til å se godt ut og holde deg i form. Det perfeksjonerer figuren din og fremhever kroppen din på den beste måten. Dersom du er en fitnessfantast og følger en kostholdsplan, må du derfor legge til styrketrening.

  1. Bra for psykisk helse:

Styrketrening er utrolig for psykisk helse ettersom det forbedrer hjernen og produktiviteten din. Du føler deg energisk og du kan prestere mye bedre. Ettersom styrketrening krever mye aktivitet, vil dine positive og glade hormoner opprettholdes veldig godt, noe som hjelper deg til å holde deg stressfri og positiv.

PÅ TIDE MED HANDLING:

Sterke muskler er utrolig og hjelper til med å skape og opprettholde en sunn livsstil for alle. Styrketrening hjelper enormt I å styrke musklene og gir en håndfull helsefordeler til alle. Du kan kjenne den positive forskjellen innen dager. Det er ikke bare viktig for permanent vekttap og sunn livsstil, men er utrolig viktig for styrking av musklene dine for en sunnere fremtid. Med hjelp av styrketrening blir du sunn både på utsiden og innsiden! Finn deg et godt treningssenter for å komme i gang med styrketreningen.

Hvorfor bør du pusse tennene dine?

Pusse tenner

Din munnhygiene avhenger høyt av tennene dine og hvor ofte og godt du pusser dem. Ifølge tannleger er bedre, sterkere og renere tenner en gave som barn får hjemmefra. Det er viktig at alle foreldre er ekstra oppmerksomme på tannpuss ettersom dette er kjerneelementet som definerer et barns munnhygiene og tannstyrke.  

Ikke bare barn, men også voksne trenger å pusse tennene deres regelmessig slik at de kan opprettholde renere og sunnere tenner. Pussing kombinert med tanntråd kan virkelig forbedre tannhelsen og redusere risikoen for tannråte samt ulike tannkjøttproblemer.

Vi har oppsummert noen årsaker til hvorfor det er viktig å pusse tennene og opprettholde munnhygiene på godt vis. La oss sette i gang!

  1. Frisk pust:

Dårlig ånde er den største skammen og mennesker innser det fortsatt ikke. Det er skamfullt når voksne har dårlig ånde og de ikke bryr seg så mye om det. Hvis du pusser riktig, to til tre ganger daglig, vil du legge merke til at ånden din vil bli friskere og lukte godt. Motsatt har mennesker som ikke pusser tennene regelmessig dårlig ånde fordi bakterier kombineres i tannkjøttet deres og gir en vond lukt som gjør ånden uutholdelig.

  • Forhindrer tannkjøttsykdommer:

Tannkjøttsykdommer er trøbbel! De gir en person flere andre problemer. Når plakk bygger seg opp på tennene, leder det til problemer som gingivitt. Dette er i bunn og grunn et gult belegg som starter på tannen og møter tannkjøttet. Det er ikke bare en irriterende situasjon, men det gjør også at tannkjøttet ditt blør kraftig når du pusser. Hvis du har blødende tannkjøtt, må du derfor være klar over at du ikke pusser tennene dine riktig eller to ganger om dagen. Dersom du ønsker å holde deg unna tannkjøttproblemer som gingivitt, må du passe på å pusse tennene dine daglig, to-tre ganger.

  • Sparer penger:

Mennesker som ikke pusser tennene deres ordentlig har tannproblemer. Alle vet at tannleger koster mye for tiden og at det er en dyr kur å se frem til. Kuren er alltid dyrere enn forebyggingen, ikke sant? Hvis du pusser tennene dine daglig og ordentlig, vil du spare masse penger fordi du ikke vil ha noen problemer som trenger en dyr kur.

  • Sunn graviditet og fødsel:

Statistikk viser at kvinner som har sunne tenner vanligvis får sunnere babyer sammenlignet med kvinner som har tannkjøttsykdommer. Det leder vanligvis til premature fødsler og lav fødselsvekt. Som en gravid kvinne må du opprettholde munnhygiene veldig godt, ellers vil barnet ditt måtte betale for det. Dersom du ikke pusser, vil du ha bakterier på tennene som også vil nå magen. Derfor vil tannpuss etter hvert måltid holde deg og babyen din sunn.

  • Hvitere tenner:

Stygge, gule flekker på tennene er ganske irriterende og ødelegger også utseendet ditt. Dersom du pusser daglig, vil du imidlertid se at gulheten sakte vil begynne å forsvinne. De blir ikke helt hvite, men det å pusse ordentlig vil fremheve tannfargen og få dem til å se pene ut slik at du kan smile uten å nøle.

TIL SLUTT:

Det å pusse tennene er en flott vane som må etableres fra bunnen av som barn. Foreldre må prente denne vanen inn i barna deres slik at de kan opprettholde en god tannhygiene og generell helse. Bedre og sunnere tenner er viktig for alle, og det å rengjøre dem hver dag, minst to ganger per dag i minst 2 minutter, kommer til å hjelpe deg på mange måter. Så slipper du at tannlegen sier at du har hull!

Tøying er viktig for skolebarn

3 unger i ulik fotballtrøyer som tøyer på gresset

Kroppen til et barn er utrolig fleksibel. De kan løpe, hoppe, sparke og drive med ulike sporter med god entusiasme og letthet. Viktigheten av riktig tøying blir imidlertid ofte ignorert. Mennesker anerkjenner knapt at tøying er veldig viktig for alle, også for barn. Det hjelper dem på ulike måter og blir en enorm fordel for helsen i fremtiden. Barn begynner å miste fleksibiliteten når de kommer opp i tenårene. Dersom noen av dem er i stand til å holde det ved like, er det bra for dem. De fleste tenåringer mister imidlertid energien til å bevege seg rundt, hoppe og løpe. Dette vinker farvel til fleksibiliteten. Derfor er det viktig at foreldre etablerer en tøyevane for barna deres. Det vil vise seg å være veldig fordelaktig for helsen deres.

Hvorfor er tøying viktig for barn?

Her er noen grunner til hvorfor tøying er viktig for skolebarn ettersom de også må takle stress!

  1. God ytelse:

Tøying forbedrer fleksibilitet, noe som lar barn yte bedre I ulike aktiviteter. Dette åpner opp mange dører for barnet ditt. Han eller hun kan gå for kampsport som en skoleaktivitet. Dersom de ikke er fleksible, vil de imidlertid ikke kunne ta denne aktiviteten så langt. God ytelse er viktig på alle livets felt og barn som går på skolen trenger å være en del av ulike aktiviteter; det er viktig. Tøying kan hjelpe dem til å gå for ulike valg.  

  1. Forhindrer skader:

Barn som elsker sport og som driver med dem på skolen må tøye. Dette holder dem trygge fra skader. Tøying er flott for å redusere risikoen for muskelstrekk og -skader. Videre styrker det også leddene, noe som gjør at de kan bevege seg fullt ut. Før de prøver seg på tøying er det viktig at barnet ditt varmer opp i 5 minutter slik at de kalde musklene kommer i bevegelse og ikke strekkes når de begynner tøyingen. Det er også viktig med tøying for å forhindre skader i framtiden, spesielt prolaps eller lumbago.

  1. Det er morsomt:

Det er flott at teknologi har gitt oss så mye at vi kan la barna våre ha det artig på fritiden. Vi må imidlertid ikke la barna være avhengige av dingser hele tiden. Se til at de blir vant til utendørsaktiviteter og trening. Lag en tøyevane for dem og de vil definitivt ha det morsomt mens de gjør det. Kanskje du bør gjøre de sammen med dem om du tror det vil oppmuntre dem til å gjøre det regelmessig?

To mennesker som tøyer

PÅ TIDE MED HANDLING

Tøying er en fantastisk vane som vår nye generasjon dessverre ikke har. Vi har barn som ikke akkurat har fantastisk fleksibilitet ettersom de avhenger av dingsene deres og ikke driver med utendørsaktivitet så mye som de burde. Derfor må skolebarn for all del drive med tøying. Det forbedrer ikke bare fleksibiliteten og åpner nye dører for aktiviteter, men det gjør dem også energiske og aktive. Du vil vel ikke at barna dine skal være late? Se til at de tøyer daglig eller minst 3-4 ganger i uken slik at de forholder seg sunne og glade.

Leser ungene ebøkene, egentlig?

ung voksen som ser på mobilen mens han holder en kaffekopp

Kulturnytt i P2 har begynt å følge mer med på utviklingen innen nye medier for barn. Her forleden stod jeg tidlig opp for å bli intervjuet på direkten om barnehagebarns bruk av app-bøker. Jeg hadde ingen å debattere med, det er vel flere enn meg som er på hytta i øyeblikket, men jeg fikk da frem et par poenger som det ikke har vært så mye fokus på foreløpig. Det viktigste er spørsmålet om ungene faktisk leser de hundretusener av app-bøkene som nå blir solgt. Min egen erfaring er nemlig at barnehagebarn foretrekker mer interaktive opplevelser enn app-bøkene som foreldre elsker å kjøpe og ta med på tur. At de selger er det imidlertid ingen tvil om. Gyldendal regner med å selge flere digitale bildebøker enn papirbildebøker i år. Likevel er det papirbøkene som er mest i bruk i vårt hjem. I hvert fall når historier skal fortelles – og det skjer først og fremst på sengekanten. Til læring er pedagogiske apper best. Bruk podkasten, dersom du er på noe annet enn PC. Hva synes du selv? Foretrekker du bildebøkene digitalt eller på papir?

FØLG MED
Mest SETT

Populær

NYHETSBREV

BLI EN AV NETTKIDSA OG FÅ NYHETER PÅ MAIL